معرفی آجر، فوم سقفی و بلوک سیمانی
نوشته شده توسط : الهام چرخنده

آجر چیست؟

یکی دیگر از مصالح ساختمانی پراستفاده، آجر می‌باشد. آجرها بلوک‌هایی هستند که عمدتا از خاک رس یا مواد دیگر ساخته شده‌اند. آجرها انواع مختلفی دارند و می‌توان آن‌ها را بر اساس روش تولید، کیفیت، مواد اولیه، کاربرد و شکل ظاهر دسته بندی کرد. که معروف‌ترین آجرها آجر سفال، آجر گری، آجر سه گل، آجر لفتون و آجر نسوز هستند. قیمت اجر هم بر اساس همین نوع آجر و اندازه‌ی آن مشخص می‌شود.

آجرها بر اساس موادی که در ساخت آن‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، دارای کیفیت‌های متفاوتی هستند. یکی از روش‌هایی که می‌توان آجر با کیفیت را از آجر بی‌کیفیت تشخیص داد، این است که دو آجر را به هم بزنیم. اگر آجرها در برخورد با هم صدای زنگ بدهند، یعنی آجر سالم و توپر است و مقاومت آن هم خوب است. رنگ آجرهای باکیفیت در تمام قسمت‌ها یکنواخت است و سطح آن هم صاف است. هم چنین اگر با ناخن روی سطح آن بکشید، نباید خط بیفتد.

 

بررسی فوم سقفی

فوم سقفی یا یونولیت سقفی، پانل‌هایی هستند که از پلی استایرن اکسترود شده ساخته شده‌اند. از فوم سقفی برای اجرای سقف‌های تیرچه بلوک استفاده می‌شود و آن‌ها را به جای جایگزینی برای بلوک‌های سیمانی یا سفالی سقف، برای پر کردن فاصله بین تیرچه‌ها، در میان آن‌ها قرار می‌دهند. فوم‌های سقفی در ابعاد و دانسیته‌های مختلف تولید می‌شوند و بر همین اساس هم قیمت فوم سقفی متغیر است.

البته در هنگام خرید فوم سقفی باید دقت کرد که فوم‌های با دانسیته زیر 7 برای سقف مناسب نیستند. چون هم آن‌چنان که باید عایق خوبی نیستند و هم استقامت خوبی ندارند و برای مثال با راه رفتن ساکنین طبقه بالا هم صدای پایشان شنیده می‌شود و هم سقف می‌لرزد. در مورد ابعاد فوم سقفی هم باید گفت که ابعاد فوم، با توجه به نوع تیرچه‌ی کار شده در سقف انتخاب می‌شود.

استفاده از فوم سقفی به جای بلوک‌های سیمانی و سفالی از چند نظر مزیت دارد. یک این که وزن فوم نسبت به بلوک بسیار کمتر است؛ که این موضوع باعث می‌شود بار کمتری به ساختمان تحمیل و وزن کلی ساختمان کمتر شود. هم چنین سبک بودن فوم باعث سهولت اجرا و بالا رفتن سرعت اجرا می‌شود. از طرف دیگر این فوم‌های سقفی در برابر صوت و حرارت و برودت عایق هستند و از هدر رفت انرژی جلوگیری می کنند. هم‌چنین در صورت استفاده از فوم به تیرچه و بتن کمتری احتیاج خواهد بود.

 

معرفی بلوک سیمانی

یکی دیگر از مصالحی که برای ساخت سقف و دیوار ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، بلوک سیمانی است. بلوک‌های سیمانی از آب، سنگدانه و سیمان تولید می‌شوند و این سنگدانه‌ها می‌توانند یا معدنی باشند و یا صنعتی. بلوک‌های سیمانی در انواع سبک، سنگین، دیواری، سقفی و هبلکس و هرکدام در اندازه‌های مختلف موجود هستند. قیمت بلوک سیمانی بنا بر سایز و نوع آن متفاوت است.

بلوک‌های سیمانی سنگین می‌توانند یا به صورت دو سر باز (که هر دو سر آن‌ها باز است و معمولا برای ساخت چاه مورد استفاده قرار می‌گیرند) و یا به صورت یک طرف بسته (که یک سر آن‌ها باز است و سر دیگر بسته) باشند. از این بلوک‌ها بیشتر در سازه‌های بنایی و دیوارهای محوطه استفاده می‌شود.

به بتن بلوک‌های سبک سیمانی هوا تزریق می‌شود و این بلوک‌ها متخلخل هستند. از بلوک سبک می‌توان برای دیوارچینی دیوارهای غیر باربر، پر کردن کف سازه، اجرای سقف و شیب بندی استفاده کرد. از این بلوک‌ها به خاطر وزن سبکشان در ساخت سقف تیرچه بلوک نیز استفاده می‌کنند. 

برخی از مزیت‌های بلوک‌ها سیمانی عبارتند از: دوام بالای آن‌ها، مقاومت در برابر آتش، طول عمر بالا، مقاومت در برابر باره‌های وارده بر آن، عایق بودن در برابر صوت و حرارت و تنوع در ابعاد و اشکال اشاره کرد. البته بلوک سیمانی به جز این مزایا دارای معایبی نیز هست؛ از جمله عدم مقاومت در برابر رطوبت، ایجاد ضایعات زیاد و کافی نبودن مقاومت آن برای ساخت بیشتر از 3 متر (یک طبقه).

 





:: بازدید از این مطلب : 124
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 16 خرداد 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: